(Re)Mastered is ontstaan vanuit een persoonlijk gevoel van verbondenheid met kunst in musea. Kunst is er om bewonderd te worden en geeft ons een blik op de tijdsgeest waarin ze ontstond. Of dit nu heel lang geleden is, of slechts 100 jaar.
Onze hedendaagse kijk op het leven en op kunst is anders dan toen. Daardoor lijken bepaalde werken vaak ontoegankelijk of bevreemdend. Ondanks het vakmanschap van de kunstenaar is het dan ook niet voor de hand liggend om reproducties van die kunst in ons dagelijkse wonen te incorporeren, hoezeer we ook liefhebber zijn.
Op dit vraagstuk wil designer Margot Billiet van Atelier Billiet een antwoord bieden. Ze gaat de uitdaging aan om meesterwerken te herinterpreteren en om te vormen tot iets nieuw en hedendaags. Dat doet ze onder de noemer (Re)Mastered:
“ (Re)Mastered wil de publieke belangstelling voor het kunstpatrimonium aanwakkeren, de aandacht vestigen op het instituut waar het te zien is en welke middelen er nodig zijn om al dat moois te conserveren voor komende generaties. Met het ontwikkelen van goed verkoopbare, originele producten worden fondsen verworven voor het aankopen, conserveren en tentoonstellen van ons kunstpatrimonium.
(Re)Mastered wil details tonen die men anders misschien over het hoofd ziet. Maar wil evengoed minder bekende werken naar voor brengen. Werken die het verdienen opnieuw bekeken te worden. Door een meesterwerk van een andere kant te belichten bereikt men ook een ander publiek, die soms eerst het (Re)Mastered werk ziet en pas daarna het originele kunstwerk ontdekt."
"Ik wil een kunstwerk alle eer aan doen door het te herinterpreteren en een nieuwe bestemming te geven met respect voor het originele werk. Geen copy-paste op een koekendoos, zonder rekening te houden met de originele lay-out van een werk en waarbij handen of hoofden worden afgesneden om het ‘te doen passen’.
Een kunstwerk is voor mij een inspiratiebron, vandaaruit heb ik een hele weg af te leggen. Als ontwerper leef ik me volledig in de wereld van de kunstenaar in: wat is de techniek, het kleurgebruik, de bedoeling. Vervolgens ga ik op zoek naar elementen die wij, in onze huidige tijd kunnen begrijpen en positief associëren met het kunstwerk, maar ook met onze eigen leefwereld. Mijn einddoel is een nieuw werk te creëren waarbij ik originele elementen aanvul met eigen (teken)werk. Een persoonlijke dialoog met de kunstenaar."
Bosch (Re)Mastered© by Atelier Billiet |
"Heel blij dat mijn project (Re)Mastered van start gaat in mijn thuisstad Brugge, in een samenwerking met Musea Brugge. De keuze van de viel op ‘Het Laatste Oordeel’ van Jheronimus Bosch wat een topwerk is uit de collectie. We besloten om er een panoramisch behang van te maken."
"Als je de Bosch bekijkt, dan zien we een landschap wat warm en koud uitstraalt. Hemel versus Hel, we spreken rond het jaar 1500. De samenleving is ook vandaag vaak hard en verwarrend. Dan is het fijn om thuis te komen in ons eigen stukje Aard Paradijs. Vanuit dat kleine stukje Hemel wat Bosch ons op zijn schilderij meegaf creëerde ik een panorama van 3 x 4 meter die rust en sereniteit uitstraalt. Een aantal elementen uit de Hemel en het Aards Paradijs van Bosch zijn opnieuw gerangschikt. Maar wie goed kijkt ziet ook een aantal details uit de Hel, want als je deze elementen gaat isoleren merk je dat ze niet zo dreigend zijn. Onze normen zijn ook veranderd door de eeuwen heen. We zijn wat toleranter geworden."
Bosch (Re)Mastered© by Atelier Billiet |
"Niet dat ik alleen maar focus op het mooie, want het bos loopt als een donkere streep door het volledige panorama. Donkere momenten maken nu eenmaal deel uit van ons leven. Maar in en rond dat bos kom je steeds terug op open plaatsen waar het heerlijk vertoeven is.
Daarnaast zijn er elementen bijgetekend in de stijl van Bosch. Zoals het figuurtje wat yoga doet in het bos. Iets wat in de 16e eeuw niet aan bod kwam, maar wat we nu allemaal kennen."
"Wat weinig mensen weten is dat op het werk van Bosch een summiere potlood schets van een God in de wolken te zien is. Dat element komt op het panorama verschillende keer voor, verspreid in de wolken. Een verwijzing naar de verschillende overtuigingen en visies die we kennen en het feit dat we, los van welke overtuiging dan ook, allemaal op zoek zijn naar ons eigen stukje hemels geluk." _MB
Praktisch:
Het originele schilderij werd binnen het project Meemoo, Art in Flanders op hoge resolutie gefotografeerd door Dominique Provost. Daaruit werden elementen gehaald om het nieuwe landschap te construeren.
Het behangpanorama bestaat uit 8 banen van telkens 50 cm breed bij 3 meter hoog. De tekening is zo opgebouwd dat het landschap oneindig kan doorlopen (kamertje-rond-behangen). Maar je kan binnen je kamer beslissen met welke strook behang je wil starten en er zo voor zorgen dat de belangrijkste elementen op de juiste plaats binnen je interieur vallen. Het panorama is 3 meter hoog, wat vrij hoog is voor een moderne woning. Ook daar werd rekening mee gehouden in het ontwerp. De onderste zone kan perfect ingekort worden en dat zal geen afbreuk doen aan het geheel.
Behanglabel met links info over het originele schilderij en rechts de opbouw van het panoramisch behang. De QR-code brengt je naar een filmpje met behanginstructies. |
Het panorama werd gedrukt met de allernieuwste digitale technologie. Er werd gekozen voor een 150gr/m² ecovlies, gemaakt met 75% gerecycleerd papier en 25% gerecycleerde PET vezels. Voor het installeren van dit vliesbehang wordt de muur belijmd en het behang er zo tegen geplaatst. Een QR code op het label toont je een filmpje met installatie instructies.
Het panorama kan aangekocht worden via de museumshop van het Groeningemuseum of via de webshop van Musea Brugge.
Voor info over het project (Re)Mastered en samenwerkingen neem je contact op met Margot van Atelier Billiet Brugge. www.atelierbilliet.be